1.基礎音楽知識
 
1−1.基礎音楽知識 (楽譜、鍵盤の理解)Major Scale と Keyの概念
 
1−2.Interval 反応

2.Major Key Chord Progression
 
2−1.Major Key Diatonic Chords (Triads)
 
2−2.Major Key Diatonic Chords (7th Chords)
 
2−3.Chord Progression1 (Chordの分類,Tonic,Subdominant,Dominant)
 
2−4.Chord Progression2 (Root Motion、小節の捉え方)


3.Major Key Melodic Manipulation
 
3−1.Chord tone & Non-Chord tone (Tension,Avoid Note)
 
3−2.Melodic Manipulation (Syncopation Anticipation Auftakt)
 
3−3.Scale 発想 (Scale Character,Pentatonic Scale)
 
3−4.Chord Scale (Mode Scale)


4.Major Key Non-Diatonic Chords
 
4−1.Secondary Dominant Chords
 
4−2.Related Ⅱm7 Chords
 
4−3.Extended Dominant
 
4−5.Dominant Chord Scale 1 (Altered Scale,Secondary Dominant Scale )


5.Minor Key Context
 
5−1.Minor Scale (Natural Minor Scale,Harmonic Minor Scale)
 
5−2.Minor Key Chord Progression (Chordの分類,Tonic,Subdominant,Dominant)
 
5−3.Minor Key Melodic Manipulation (Non-Chord Tones,Scale Tendencies)
 
5−4.Modal Interchange (Major/Minor)


6.Blues
 
6−1.Blues 概要 (Dominant Blues,Blue Note)
 
6−2.Blues Scale (Blues Pentatonic,add#4 Scale)
 
6−3.Blues派生コード (Minor/Blues Modal Interchange)
 
6−4.Blues応用 (Major系Blues,Minor Blues,Jazz Blues)
 
6−5.Tonal Context 総括 (Major/Minor/Blues)


7.Cliche/Pedal Point
 
7−1.Range/Low Interval Limit
 
7−2.Pedal Point(Tonic Pedal,Dominant Pedal,Bass Pedal,Interior Pedal,Soprano Pedal)
 
7−3.Line Cliche (Bass Line Cliche,Chord Voicing)


8.Other kind of Chord
 
8−1.Suspended 4th/6th Chord/add9/Fifth Chord
 
8−2.#Ⅳm7(b5)/bⅡMaj7
 
8−3.Substitute Dominant/relⅡm7/MinorⅡⅤ (Jazz Chord Progression)
 
8−4.Lydian b7 Scale/Locrian natural 6
 
8−5.Diminished Chord (Passing Diminished/SubⅤ7 Diminished/Ⅰdim7 Ⅴdim7)
 
8−6.Diminished Chord Scale (Symmetric Diminished Scale/Tonality Diminished Scale)
 
8−7.Dominant Chord Scale 2 (Symmetric Dominant Scale / Whole tone Scale)


9.Compound Chord
 
9−1.Inversion Chord
 
9−2.Hybrid Chord (Diatonic Chord Scale)
 
9−3.Hybrid Chord (Non-Diatonic Chord Scale)
 
9−4.Upper Structure Triad
 
9−5.Polychord


10.Modulation
 
10−1.Trancepose/Modal Interchange
 
10−2.Direct Modulation
 
10−3.Dominant Chord Modulation
 
10−4.Pivot Chord Modulation
 
10−5.Transitional Modulation


11.Modal Context
 
11−1.Modal Contextの考え方
 
11−2.Modal Harmony (Dorian Scale)
 
11−3.Phrygian Dominant (Spanish 8note Scale)
 
11−4.Lydian (Scaleのみでの作曲法,Minimal Music)
 
11−5.Mixolydian (様々なScaleでのModal Interchange)
 
11−6.Aeolian Locrian Ionian


12.Advance Modal Context
 
12−1.Mode from Harmonic Minor Scale (Tonal&Modal Context)
 
12−2.Mode From Melodic Minor Scale (Tonal&Modal Context)
 
12−3.Mode From Harmonic Major Scale (Tonal&Modal Context)
 
12−4.Other Mode Scale


13.Contemporary
 
13−1.Traditional Scale
 
13−2.Symmetric Scale (Messiaen Scale)
 
13−3.現代作曲技法 (Minimal Music,12音技法,微分音Etc,,,)
 
13−4.Contemporary Music 作曲


14.Harmony Arrange
 
14−1.PartSoli1 (4part,Close Voicing)
 
14−2.PartSoli2 (Open Voicing)
 
14−3.PartSoli3 (3part,2part,5part)
 
14−4.Approach Technic
 
14−5.Top Note Voicing (ソロピアノ、ソロギター制作)
 
14−6.Spread Voicing
 
14−7.Melodic Embellishment


15.Harmony Arrange2
 
15−1.Voicing in 4th (Tonal Context/Modal Context)
 
15−2.Voicing in 2nd
 
15−3.Upper Structure Triad


16. Arranging
 
16−1.楽器の特性、音域の基礎知識
 
16−2.木管楽器でのArrange
 
16−3.SaxPhone でのArrange
 
16−4.金管楽器でのArrange
 
16−5.Horn Section Arrange
 
16−6 Big Band Jazz Arrange
 
16−7.Improvisationの制作


17. Arranging2
 
17−1.弦楽器でのArrange
 
17−2.打楽器、パーカッション等について
 
17−3.その他の楽器
 
17−4.Small Orchestra Arrange
 
17−5.Full Orchestra Arrange


 
作曲・編曲のための音楽理論カリキュラム
作曲編曲関連動画

ダイアトニックコード

セカンダリードミナント

Substitute Dominant

■お問合せ・お申込み

※24時間対応・12時間以内返信。メールフォームが上手く作動しない場合はinfo@guitar-todai.netまでメールでお問合せください。


お問合せ・お申込み
 
年中無休・24時間受付・12時間以内返信
 
年中無休・朝9時から夜19時まで受付
フリーコール
0120-977-474
(電話受付時間 9時~19時)
【月~土日祝・年中無休】
メールフォームが上手く作動しない場合は
までメールでお問合せください。

まずは無料カウンセリングから


 
 
 
 
 
 

イベント
音楽関連論
ギターメンテナンス
演奏動画